فواید استفاده از ظروف سفالی برای پخت و پز
نوشته شده توسط : شهر سفال
فواید استفاده از ظروف سفالی برای پخت و پز

فواید استفاده از ظروف سفالی چست؟

از زمان های قدیم ظروف سفالی و سفالگری نقش زیادی در زندگی روزمره ی مردم داشته اند. امروزه نیز بسیاری از ما در منازل خود از ظروف سفالی برای پخت و پز یا دیزاین منزل استفاده می کنیم و تاکنون مدل های متنوعی از آن را دیده ایم. فروشگاه اینترنتی شهر سفال قصد دارد در این مقاله به فواید استفاده از ظروف سفالی بپردازد پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

در ابتدا باید بدانیم که سفال چیست؟ بطور کلی همانطور که در بخش های دیگر هم گفته شده است، هر چیزی که با گل رس ساخته شده باشد و در حرارت بین ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد قرار بگیرد سفال نام دارد، سفالگری در ایران حدود ۷ هزار سال قدمت دارد و یکی از قدیمی ترین دست سازه های بشر است. اگر مایل هستید تفاوت سفال و سرامیک را بدانید اینجا کلیک کنید.

انواع ظروف سفالی

ظروف سفالی به دو دسته بدون لعاب و لعاب دار تقسیم می شوند. از ظروف لعاب دار برای پخت و پز استفاده می کنند و از ظروف بدون لعاب برای نگه داری نوشیدنی مثل آب استفاده می کنند. از انواع ظروف سفالی می توان ظروف غذاخوری که شامل پارچ، لیوان، کاسه، بشقاب، پیاله، سینی و خمره، کوزه، گلدان و غیره را نام برد.

فواید استفاده از ظروف سفالی برای پخت و پزفواید استفاده از ظروف سفالی

فواید استفاده از ظروف سفالی

فواید استفاده از ظروف سفالی چندین مورد است که از بین آنها می توان به افزایش کیفیت غذا، حفظ طعم غذا، نحوه شست و شو، نگهداری آسان، قیمت مناسب، سلامتی دستگاه گوارش، سلامتی مواد غذایی و دفع سموم آب اشاره کرد، که به صورت مختصر هر کدام را توضیح می دهیم.

افزایش کیفیت غذا: یکی از فواید استفاده از ظروف سفالی افزایش کیفیت غذا است، ظروف سفالی حرارت را بصورت یکنواخت در کل ظرف پخش می کنند و این باعث می شود که غذا به خوبی بپزد و جا بیافتد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد برای پخت آبگوشت و خورشت ها از ظروف سفالی استفاده می کنند.

حفظ طعم غذا: ظروف سفالی که لعاب خورده اند هنگام پخت با غذا واکنش نشان نمی دهند و با آن ترکیب نمی شوند به همین دلیل طعم طبیعی غذا از بین نمی رود و حفظ می شود.

نحوه شست و شوی ظروف سفالی: یکی از جالب ترین فواید استفاده از ظروف سفالی شست و شوی آسان آنها است، ظروف سفالی به راحتی با مواد شوینده قابلیت شست و شو دارند و حتی شستن آنها به وسیله ماشین ظرفشویی مشکلی ایجاد نمی کند. حتی می توان این ظروف را بدون مواد شیمیایی و تنها با آب ولرم هم شست، اما باید این نکته را در نظر داشت که این ظروف را باید با یک اسکاچ نرم بشویید و در صورت شست و شو با ماشین ظرفشویی بصورت متوالی و با فاصله کم این کار را انجام ندهید.

نگهداری آسان: برخلاف ظروف فلزی که بعد از مدتی اکسید می شوند، ظروف سفالی همچین مشکلی ندارند و در صورت استفاده درست طول عمری زیادی دارند.

قیمت مناسب: ظروف سفالی با توجه به اینکه از گل رس ساخته می شوند و مواد اولیه آنها گران نیست نسبت به ظروف چینی و سرامیک قیمت بسیار مناسبی دارند و به راحتی می توان آنها را تهیه کرد.

سلامتی دستگاه گوارش: ظروف سفالی با ساختار بدن سازگار هستند و خاصیت قلیایی دارند به همین دلیل هنگام پخت غذا خاصیت اسیدی مواد تعدیل می یابد و دستگاه گوارش عملکرد بهتری خواهد داشت.

سلامت مواد غذایی: با توجه به مطالعاتی که پزشکان در زمینه ظروف غذایی داشته اند به این نتیجه رسیده اند که ظروف فلزی برای پخت و پز مناسب نیستند و به مرور ترکیبات آن با مواد غذایی ترکیب می شوند و در طولانی مدت باعث بروز بیماری می شوند. در مورد ظروف مسی این خطر کمتر است، اگر مقداری از مواد ظروف مسی با غذا ترکیب شود برای بدن مفید است اما مقدار زیاد آن هم خطرناک است.

دفع سموم آب: یکی از مهم ترین فواید استفاده از ظروف سفالی دفع سموم آب است، از گذشته های دور از ظروف سفالی برای نگهداری مایعات استفاده می کردند زیرا ظروف سفالی ph  آب و در نتیجه طعم طبیعی آب را حفظ می کنند و سموم موجود در آب را از بین می برند.

همینطور از زمان های قدیم از کوزه های سفالی به عنوان دستگاه تصفیه آب استفاده می کردند و امروزه نیز از کوزه های سفالی و کلمن های سفالی به همین منظور استفاده می کنند.  پزشکان معتقدند آبی که از بدنه کوزه به بیرون نفوذ می کند خالص ترین آب است که می توان با قرار دادن ظرفی زیر کوزه آن را جمع کرد.

کوزه های سفالی بهترین خنک کننده طبیعی آب هستند. مولکول های آب برای تبخیر به گرما نیاز دارند و این گرما را از داخل کوزه دریافت می کنند. قطره های آب از بدنه متخلخل کوزه خارج می شوند و برای تبخیر شدن گرمای داخل کوزه را می گیرند، این فرایند باعث می شود که آب داخل کوزه چند ساعت بدون نیاز به خنک کننده و یخچال خنک بماند.

نکاتی در مورد ظروف سفالی

چند نکته در مورد ظروف سفالی قابل ذکر است، اولین نکته این است که در ظروف سفالی خام و بدون لعاب نمی توان آشپزی کرد یا مواد غذایی نگهداری کرد، زیرا مواد غذایی به دیواره ظرف میچسبد و این از نظر بهداشتی درست نیست. در ظروف سفالی خام و بدون لعاب نمی توان مایعات گرم و آب جوش نگهداری کرد زیرا به بدنه نفوذ می کند و مایع درون ظرف خیلی زود خنک می شود.

ظروف سفالی که لعاب آبی یا فیروزه ای دارند برای نگهداری مایعات مناسب نیستند. برای نگهداری ترشی، مربا و سایر مواد غذایی از ظروف سفالی تمام لعاب استفاده کنید. از پخت و پز داخل ظروفی که ترک خورده اند و همینطور نگهداری مواد غذایی اسیدی مانند سرکه و آبلبمو داخل این ظروف خودداری کنید.

فواید استفاده از ظروف سفالی بسیار زیاد است که ما در اینجا فقط تعدادی از آنها را توضیح دادیم، بطور کلی استفاده از ظروف سفالی علاوه بر حفظ سلامتی ما حس و حال مثبت و حالت قدیمی و سنتی دارد و حس آرامش را به ما القا می کند.

نکات مهم در استفاده از دیزی خوری

هنگام استفاده از دیزی خوری آن را بصورت مستقیم روی شعله قرار ندهید و از شعله پخش کن یا یک صفحه فلزی استفاده کنید، اگر میزان حرارت کم باشد و زمان پخت زیاد باشد غذای پخته شده داخل دیزی جاافتاده تر و خوشمزه تر خواهد شد.

فواید استفاده از ظروف سفالی برای پخت و پزفواید ظروف سفالی

تهیه ماست در ظروف سفالی

ماستی که در ظروف سفالی تهیه می شود ماست چکیده است. یکی از دلایل اصلی که داخل ظروف سفالی ماست تهیه می کنند این است که ظروف سفالی آب اضافی ماست را به خود جذب می کنند و این باعث می شود ماست چکیده شود و طعم بسیار خوبی داشته باشد، این هم یکی دیگر از فواید استفاده از ظروف سفالی است.

فواید استفاده از ظروف سفالی برای پخت و پزفواید استفاده از ظروف سفالی

تصفیه آب با کوزه سفالی

تحقیقات نشان داده است کوزه ی سفالی بهترین تصفیه کننده ی طبیعی آب است. اگر شرایط خاصی که اشاره خواهیم کرد در پروسه ی تصفیه آب با کوزه ی سفالی رعایت شود، آب گواراتری به دست خواهد آمد. در ادامه شما را به مطالعه ی فلسفه، اثرات فوق العاده و شیوه ی تصفیه آب با کوزه ی سفالی دعوت می کنیم طبق پژوهش های صورت گرفته، آب باران بهترین آب برای بدن انسان می باشد.

اما با توجه به اینکه همیشه باران نمی بارد و ما همیشه به آب باران دسترسی نداریم، چگونه می توانیم به آبی هم تراز آب باران از لحاظ کیفیت و مفید بودن برای بدن دست پیدا کنیم؟! در ادامه پاسخ این سوال را می آوریم.

فواید استفاده از ظروف سفالیفواید استفاده از ظروف سفالی

دکتر روازاده در راستای فواید استفاده از ظروف سفالی معتقد است بهترین آب، آب باران است و نحوه تهیه آبی، هم کیفیت آب باران، استفاده از کوزه است. با استفاده از کوزه می توانید دستگاه تصفیه آب بسازید. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که اگر با خاک رس عالی و درجه یک کوزه های گلی ساخته، بطوریکه وقتی آب را داخل آنها میریزند، بعد از گذشت سه روز هر آنچه در آب وجود دارد و مفید نمی باشد در داخل کوزه باقی می ماند و پس از آن، آبی که از بدنه کوزه به خارج تراوش شده است چیزی نیست جز آبی که خاصیت آب باران را دارد.

البته حتماً باید توجه شود کوزه گلی، رنگ و لعاب نخورده باشد، زیرا در صورت داشتن رنگ و لعاب عمل تراوش انجام نخواهد شد. جالب توجه است که اخیراً در تحقیقات صورت گرفته توسط یکی از اعضای موسسه پژوهشی درمانی احیای طب جامع ایرانیان که از آب لوله کشی شهری استفاده نموده، گرچه آب را به طور کامل از آلودگی پاک ننموده است (زیرا توصیه ما استفاده از آب چاه یا چشمه برای تهیه آب سالم مانند آب باران از طریق این روش می باشد)  اما با این وجود به وسیله همین روش یعنی استفاده از کوزه سفالی، ۶۰ درصد نیترات موجود در آب شهر پس از تراوش از کوزه کاهش پیدا کرده بود.

توجه داشته باشید اگر برای طولانی مدت از این کوزه استفاده کنیم تراوشات آن به خارج کاهش یافته یا به اصطلاح کوزه جرم می گیرد. برای رفع این مشکل دو راه حل وجود دارد. اول اینکه کوزه نو تهیه کنیم و دوم اینکه شن را داخل کوزه ریخته و به مدت چند دقیقه آن را تکان می دهیم تا جرم ها برطرف گردند.

توضیحات تکمیلی:

در صورتیکه کوزه جدیدی تهیه کرده اید، آبی که در سه روز اول از آن تراوش شده است قابل استفاده نمی باشد ولی از روز چهارم به بعد، هر آنچه از آن تراوش می شود آبی سالم همانند آب باران می باشد، حتی اگر آب جدیدی به آب داخل کوزه اضافه نمایید.

امیدواریم از مطلب بالا با موضوع فواید استفاده از ظروف سفالی لذت برده باشید و اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کرده باشید.

راستی! خوشحالی میشیم در  کانال تلگرام   یا پیج اینستاگرام  شهر سفال عضو بشید. 





:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: